Continu verbeteren m.b.v. oudere werknemers

Sommige bedrijven proberen hun oudere werknemers in te ruilen voor jongere werknemers, omdat ze van mening zijn dat oudere werknemers duurder zijn dan een jongere en een oudere medewerker minder snel nog wat te leren is – waardoor veranderingen minder snel kunnen worden doorgevoerd.

Maar er zijn ook bedrijven die hier heel anders mee omgaan. Bedrijven die juist oudere werknemers (+55 jaar) inhuren of in dienst nemen om veranderingen door gevoerd te krijgen en juist afzien van jongere werknemers.

Constantly learningBij een oudere werknemer is continue scholing van belang. Het is dus niet alleen de ervaring die telt. Een oudere werknemer die ook een opleiding op het gebied van bijvoorbeeld Lean Six Sigma of Supply Chain heeft gevolgd is dus gewoon zeer aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt.

Het is daarom ook een fabeltje dat oudere werknemers niet meer aan de slag komen. Natuurlijk met alleen ervaring komt een oudere werknemer er waarschijnlijk dus ook niet, het is een kwestie van continu scholing c.q. door ontwikkelen in competenties.

De focus bij de oudere werknemer zou dus ook moeten liggen op continu scholing en i.p.v. de nadruk op allerlei voordeeltjes voor de werkgever qua beloning zoals men in Den Haag nog steeds denkt en daarmee de plank enigszins misslaat. Want aan medeweker met korting heb je niet zoveel als hij/zij de competenties niet helemaal heeft die nodig zijn.

Een mooi voorbeeld is een bedrijf in de regio Enschede die haar omzet heeft zien verdubbelen in een paar jaar tijd en dat alleen heeft kunnen realiseren door op kardinale posities ervaring goed opgeleide oudere medewerkers (+55) te positioneren met ervaring en kennis van continu verbeteren. Het kan dus ook anders.